۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 1001739

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۹ میلیون تن گندم به ارزش ۱۵۷ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

خرید تضمینی گندم از مرز ۹ میلیون تن گذشت

به‌گزارش قدس آنلاین، سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت خرید گندم، اظهار کرد: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن معادل ۱۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه برداشت گندم تا پایان شهریورماه ادامه دارد،  پیش‌بینی کرد: میزان خرید تضمینی گندم در پایان فصل برداشت به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد که با این میزان دیگر نیازی به واردات گندم برای خبازی‌ها، صنف و صنعت نیست.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران، اظهار کرد: تاکنون ۵۳.۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزان که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و مابقی پس از تامین به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

به گفته سهرابی، به احتمال زیاد بخشی از مبلغ کشاورزان طی روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم به ترتیب مربوط به استان خوزستان با یک میلیون و ۶۲۲ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، فارس ۸۲۰ هزار تن، کرمانشاه ۷۲۰ هزار تن و کردستان ۵۷۰ هزار تن است.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برداشت گندم در اقلیم گرم و خشک به اتمام رسیده است، گفت: اکنون عملیات برداشت گندم در استان‌های با اقلیم سرد همچون کردستان، همدان، اردبیل، مرکزی، کرمانشاه، قزوین، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و لرستان در حال انجام است.

سهرابی درباره خرید گندم بذری افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۳۶۰ هزار تن گندم بذری از مناطق مختلف کشور خریداری شده است. به نظر می‌رسد میزان خرید گندم بذری به ۴۵۰ هزار تن برسد.

وی درباره خرید گندم دوروم تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸۰ هزار تن گندم دوروم از استان‌های مختلف کشور خریداری شده که بیشترین حجم خرید این گندم مربوط به استان‌های جنوبی کشور است.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان خواست علاوه بر تحویل محصول گندم خود به مراکز خرید تضمینی دولتی، پس از اتمام عملیات برداشت گندم از آتش زدن بقایای گیاهی(کاه و کلش) مزارع خودداری کنند؛ زیرا در صورت عدم کنترل آن بر اثر وزش باد، آتش به مراتع، جنگل‌ها، تاسیسات و ساختمان‌های کنار مزارع سرایت می‌کند و موجب افزایش دامنه آتش‌سوزی در منابع طبیعی می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.